سخاوت آن است كه تو آغاز كنى، زيرا آنچه با درخواست داده مى‌شود يا از روى شرم و يا از بيم شنيدن سخن، ناپسند است .امام علي عليه السلام: السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ .
نهج البلاغه، حكمت 53
 
امام حسین عليه السلام : امين مپندار مگر آن کس را که از خدا بترسد.
"بلاغة الحسين علیه السلام، ص 292"
امام رضا عليه السلام: هر کس به راهنمايي تو اعتنايي نکرد، نگران مباش حوادث روزگار او را ادب خواهد کرد.
بحار الانوار، ج 78، ص 353
آبا هر انسان دو فرشته است كه او را حفظ مى‌كنند، و چون تقدير الهى فرا رسد، تنهايش مى‌گذارند كه همانا زمان عمر انسان، سپرى نگهدارنده است .امام علي عليه السلام: إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ فَاذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّيَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ .
نهج البلاغه، حكمت 201

                                     

 سید مهدى شجاعى                                                       

خدای من! با نعمتت مرا آغاز كردى؛ پیش از آن كه چیزى به یادآمدنى باشم و از خاكم آفریدى و سپس در صلب‏ها جایم دادى؛ ایمن از سختى‏هاى دوران و رفت و آمد سالیان و روزگاران و من در دهلیزهاى تاریخ و زوایاى قرون، هماره از صلبى به رحمى كوچ مى‏كردم و این لطف و احسان تو بود كه مرا در زمان حكام كفر و در زمان عهدشكنان پیامبرْ ناشناس، لباس خلقت نپوشاندى و در وجود نیاوردى؛ بلكه زمانى روح آفرینش در من دمیدى كه بستر هدایت را از پیش گسترده بودى و جاده سعادت را هموار كرده بودى.

تو مرا از آبى ریختنى سرشتى و در ظلمات سه گانه میان گوشت و پوست و خون، سكنایم دادى. نه مرا در كار خلقتم گواه گرفتى و نه كارى از آفرینش را بر دوش من گذاشتى و سپس، مرا تمام و كمال، بى‏هیچ عیب و نقص، بر هودج هدایت نشاندى و به سوى دنیا گسیل داشتى و مرا در گهواره كودكى با دست‏هاى ملاطفتت حفظ كردى و از میان غذاها، شیرى خوشگوار برایم برگزیدى و دل‏هاى پرستاران را بر من مهربان كردى و مهربانى مادران را به كفالت من گماشتى و مرا از شر جن و انس در امان داشتى و مرا در مسیر تعادل از پرتگاه‏هاى زیادى و كاستى محافظت كردى.

 پس تو بزرگ و عزیز و بلند مرتبه‏اى؛ اى بخشندگى محض واى مهربانى تمام!

خدایا! من شهادت مى‏دهم با تمامى وجودم، از قله حقیقت ایمانم و از بلنداى بناى محكم یقینم، با خلوص و صراحت توحیدى‏ام و از اعماق پوشیده ضمیرم، با بندبند رگ‏هاى دیدگانم و روشنایى چشمانم، با چین‏ها و چروك‏هاى صفحه پیشانى‏ام، با زوایاى حفره‏هاى وجودم، با نرمینه پره‏هاى بینى‏ام، با تارها و دهلیزهاى پرده شنوایى‏ام، با تك‏تك اجزاى لب‏هایم و با تمامى حركات كلام آفرین زبانم، با فراز و نشیب‏ها و چم و خم‏هاى دهان و آرواره‏ام و رستنگاه دندان‏هایم، با همه مجارى خوردن و آشامیدنم، با جزء جزء بشره مغزم و پوست سرم، بانخاع و رگ‏هاى ریسمان گونه گردنم، با قفسه سینه‏ام، با رگ‏هاى طناب آساى حمایل بر دل و جگرم، با بندهاى پوشیده دلم، با اجزاى كناره‏هاى جگرم، با محتویات غضروف‏هاى دنده‏هایم، با گیره‏هاى بندبند مفاصلم، با انقباض عضلاتم، با گوشه‏هاى سرانگشتانم، با گوشتم، خونم، مویم، پوستم، عصبم، نایم، استخوان‏هایم، مغزم، رگ‏هایم و با همه اعضا و جوارحم كه از اوان كودكى و شیر خوارگى در من تافته و بافته شده، با آن چه زمین از من مى‏شناسد و حمل مى‏كند، با خواب و بیدارى‏ام، با حركت و سكونم و با ركوع و سجودم؛ خداى من! با همه اینها شهادت مى‏دهم كه اگر در عمرى جاودانه سر كنم و تمام هم و غم و تلاشم را بر شكرگزارى یكى از نعمت‏هاى تو بگذارم، نمى‏توانم. خداى من! حتى شكر یكى از نعمت‏هاى تو را نمى‏توانم؛ مگر باز به لطف و عنایت و توفیق تو كه آن نیز شكرى تازه و جاودانه مى‏طلبد و ثنایى تازه‏تر و ماندگارتر.

آرى معبودم! اگر من و تمام خلق شمارنده‏ات، همت كنیم و حرص بورزیم كه نعمت‏هاى قدیم و جدید تو را ـ نه سپاس بگزاریم كه ـ بشناسیم و در شماره آوریم، نمى‏توانیم؛ محال است بتوانیم.

... و چگونه بتوانیم؛ در حالى كه خودت در كتاب ناطقت و اخبار صادقت گفته‏اى:

«وَ اِنْ تَعُدّوا نِعْمَةَ اللّهِ لا تُحْصوها؛ اگر بخواهید نعمتهاى خداوند را بشمارید، نمى‏توانید».

خدایا! مرا آزرمناك خویش قرار ده، بدان‏سان كه انگار مى‏بینمت و مرا آن گونه حیامند كن كه گویى حضور عزیزت را احساس مى‏كنم.

 

دعاى عرفه امام حسین علیه‏السلام، ترجمه سید مهدى شجاعى

منبع:

بر گرفته از مجله پرسمان، شماره 29.

 

 

حرف های ما هنوز ناتمام تا نگاه میکنی وقت رفتن است باز هم همان حکایت همیشگی پیش از آن که با خبر شوی لحظه عظیمت تو نا گزیر میشود آه ای دریغ و حسرت همیشگی ناگهان چقدر زود دیر میشود .

 

 

 Go to fullsize image

  Go to fullsize image

 چقدر سخت وقتی دستمون خالی امّا همیشه این یادمون میمونه که او به ما مشتاق بود ما به او محتاج بودیم  ما به تو احتیاج داریم اما مشتاقانه صدایت می کنیم  خدای مهر بان میخواهیم دیگر از روی نیاز صدایت نکنیم می خواهیم با اشتیاق صدایت کنیم واز تو لبریز شویم  خدای مهربان

خداوندا! ما را در رحمتت داخل کن واز عذاب الیمی که در انتظار ظالمان است برهان.

پروردگارا! تو راه را نشان دادی ما نیز تصمیم به پیمودن این راه داریم ما را مدد فرما.

بارالها! اگر از ابرار نیستیم دوستار آنهاییم مارابه آنهاملحق نما.

 

اگر تو را می خوانم به خاطر برآورده شدن حاجاتم نیست اگر تورا می خوانم به خاطر بخشیدن گناهانم نیست اگر تو را می خوانم به خاطر ترس از جهنم ویا شوق به بهشت تو نیست.

خدا!می خوام بدونی حتی اگر حاجاتم را برآورده نکنی حتی اگر گناهانم را نبخشی و حتی اگر جهنم تنهامأمن و مسکن من باشه بازم تو برام بهترین و دوست داشتنی ترینی.

سوره ی انسان

سوره انسان

 

نام این سوره انسان و پیامش بیان مشیت الهی و چگونگی آفرینش ابتدایی و سرنوشت نهایی انسان است که دو حالت متضاد شاکر و کافر پیدا می کند انسانی که از عدم مطلق (لَم یَکُن شَیئاًمَذکوراً)به عالم وجود قدم نهاد واز حالت نطفه ای در هم آمیخته در روند تکاملی خویش،مجهز به مهمترین ابزار شناخت یعنی سمع و بصر گردید و به راهی که بتواند متناسب با خلقتش حرکت نماید راهنمایی شده است.در هیچ یک از مراحل فوق،انسان نقش و ارادهای از خود نداغشته یک سره تابع مشیت خداوند غلیم وحکیم بوده است.

واما انسان که طرف دیگر ترازوی مشیت است دو خواست مختلف پیدا کرده ودو راه متضاد می پیماید:

1-راه شکر(بهره برداری از نعمت در جهت منعم)در پیش می گیرد و از استعداد پیچیده وشگفتی که در نطفه و نهاد اولیه اش به ودیعه سپرده شده و ابزار شناختی که به آن تجهیز شده و هدایتی که به ان رهنمون گشته،استفاده کرده راهی به سوی رب اش پیش میگیرد.

2-راه کفر(ناسپاسی ونادیده انگاشتن نعمت)در پیش میگیرد و از امکانات خود در جهت ظلم وتجاوز به بندگان دیگر استفاده مینماید.

در این سوره چگونگی پیمودن این دو راه (اِمّا شاکراً اِمّا کفورا)و سرمنزلی را که به آن منتهی میشود دقیقاً تبیین نموده و نشان میدهد چگونه هرکس به فراخور راهی که در پیش گرفته وعملی که مرتکب شده به نتیجه عمل خود میرسد گرچه هدف خلقت انسان در آمدن در رحمت الهی می باشد اما کسانی که خود چنین نخواسته باشندبه جای رحمت،گرفتار عذاب می گردند.

 

 

دل نوشت

  

 زنگ در خانه خدا را زدم مثل بچگی ها فرار میکنم باز هم در خانه خدا را زدم امّا باز هم مثل بچگی ها که صد بار در خانه را میزدم وفرار می کردم تا صاحب خانه در را باز کند و صاحب خانه می گفت قلم پایت را خورد می کنم عقب تر می ایستم تا عکس العملش را ببینم اما این بار از صاحب خانه لبخند میبینم حالا بدون هیچ ترسی جلو میروم اما صاحب خانه این بار جلو نمی آید خوب که نگاه می کنم می بینم در خانه خدا همیشه بازباز است و من چه نادان بودم که زنگ می زدم.

If you can not be a highway

Then just be a trail

If you can nat be the sun

Be a star

It is not by size that you

Win –or you fail

Be the best of whatever-you are!

 

 

اگر نمی توانی شاه راه باشی،

کوره راهی باش

اگر نمی توانی خورشید باشی

ستاره باش.

کمیت،نشانگر پیروزی ویا ناکامی تو نیست .

بهترین،

هر انچه هستی باش!

هدیه روز

 

زیبا ترین عکس ها در اتاق تاریک ظاهر می شود پس وقتی در تاریکی ها ی زندگی قرار گرفتی بدان خدا می خواهد تصویر زیبایی به تو نشان دهد.

حدیث قدسی

و خدا موسی را گفت:ای موسی سفارش مرا در باره چهار چیز به خاطر بسپار :

1-تا نفهمی گناهت را آمرزیده اند به عیب جویی دیگران مپرداز.

2-تا ندانی که گنج های خداوند تمام شده است غم روزی مخور.

3-تا نبینی که سلطنت و پادشاهی من داز دست رفت است به دیگران امید مبند.

4-تا مرده شیطان را نبینی از مکرش ایمن مباش.

(حدیث قدسی)

صحبت های حاج آقای سرلک در قرار شبانه

 

 

 

قرآن می فرماید:بعضی از آدم ها هستن که روی حرف خدا را بندگی میکنند. امام حسین(ع) فرمودند:مردم بندگان دنیا هستند دین هم لغلغه زبانشان است.

ما آدم ها بنده آن چیزی هستیم که دوستش داریم تا وقتی دنیا همه ی دل بری ما را تشکیل بده نام خدا در حد زبان بندگی از آن جایی شروع می شود که احساس کنیم مال کی هستیم؟

عاشقانه ترین آیه در قرآن کریم این است که بگیم همه چیز من مال خداست حتی مردنم.

ما باید به یک جایی برسیم که برای خدا حدی قائل نشیم.حافظ مگوید:

میل او سوی فراق و شوق ما سوی وصال 

ترک کام دل گرفتن تا ر سد بر کام دوست

آدم باید احساس کن با خدا نداره و این نباشد که فقط سر سجاده حال خدا را بپرسه باید خدا را در همه فرصت هامون حاضر ببینیم.

 

 

 

 

هدیه روز

 سه درخت بودند هریک آرزویی کردند اولی آرزو کرداز چوبش صندوقچه جواهرات بسازند ازآن ظرفی برای غذا ساختند دومی آرزو کردکه از چوبش کشتی بسازند ازان قایقی کوچک ساختند سومی گفت هر چه میخواهند بسازند فقط تنها نشانه ای باشد از حضور خداوند وازان ستون یکی از مساجد مسلمانان را ساختند،هیچ آرزویی در سر نمی شود مگر آنکه توان انجام دادنش را به تو داده باشند پس آرزوی بزرگ کن.

ایه 31سوره انسان

یُد خِلُ مَن یَشاءُ فی رَحمتِهِ والظالِمینَ أَعدَّ لَهُم عَذاباَ الیما

 

خدا هر که را بخواهددر(بهشت)رحمت خود داخل گرداندو برای ستمکاران عالم عذاب درد ناک مهیا ساخته است.

He makes whom He pleases to enter in to His mercy ;and as for the unjust ,He has prepared for them a painful chastisement

 

کلام مولی علی (ع)

همانا اگر آنچه مردگان شما دیدند،می دیدید ناشکیبایی میکردید ومی ترسیدید ومیشنیدید و فرمان می بردید.حقیقت را به شما نیز نشان دادند و نخواستید ببینید ،وشنواندند و نخواستید بشنوید،راه را نمودند و نخواستید بیابید.سخن براستی میگویم،آنچه از آن پند گیرند بر شما آشکار بودوعیان؛واز آنچه نباید باز داشته شدیدتا آن جا که بتوان و پس از آن فرشتگان کس فرمان خدا را نرساند جز انسان.

دنیا خانه ای است که از آن بگذرند نه جایی که در آن به سر برند و مردم در آن دو گونه اند:یکی آن که خود را فروخت و خویش را به تباهی انداخت و دیگری که خود را خرید و آزاد ساخت.

هدیه روز

اگر خواستی کسی به یادت پس به یاد من باش که به یادت هستم

ازطرف بهترین دوست تو خدا

 

 

فرشته اي از سنگ پرسيد : چرا مانند خاک از خدا نمي خواهي که از تو انسان بسازد  سنگ تبسمي کرد و گفت : هنوز آنقدر سخت نشده ام که مستحق چنين خواسته اي باشم

آیات 27تا 30 سوره انسان

اِنَّ هوُلاِ یُحبُّونَ العاجِلة و یَذَرُونَ وَرأهُم یوماً ثقیلاً

نَحنُ خَلَقناهُم وشَدَدنا اَسرَهُم وَاذا شئنا بَدَّلنا اَمثالَهُم تبدیلاً

اِنَّ هذه تذکرةٌ فَمَن شاءَ اتَّخَذَ الی رَبِّه سبیلًا

وَ ما تَشا ؤُنَ اِلّا اَن یشاءَ اللهُ اِنَّ اللهَ کانَ علیماً حکیماً

 

آنها زندگی زود گذر دنیا را دوست دارند در حالی که پشت سر خود روز سخت و سنگینی را رها میکنند .

ما آنها را آفریدیم و پیوند های وجودشان را محکم کردیم،و هر زما ن بخواهیمجای آنان را به گروه دیگری می دهیم.

این یک تذکر و یاد آوری است وهر کس بخواهد (با استفاده از آن )راهی به سوی پروردگارش انتخاب می کند .

وشما چیزی را نمی خواهید مگر این که بخواهد ، خداوند عالم وحکیم است .

Surely these love the transitory and neglect a grievous day before them

We created them and made firm their make ,and when we please will bring in their place the likes of them by a change

 

Surely this is a reminder so who ever pleases takes to his Lord a way

And you do not please except that Allah please surely Allah is Knowing ,Wise;

 

کلام مولی علی (ع)

دنیا خانه ای است نا پایدار،ومردم آن ناچار از گذاشتن شهر و دیار .دنیا شیرین است و خوش نما ،در پی خواهانش شتابان و پویا ودل بیننده را فریبا.پس رخت از آن بر بندید با نیکو ترین توشه ای که شما را آماده است؛

بندگان خدا!شما را سفارش می کنم این دنیا را که وانهنده شماست واگذارید،هر چند وانهادن آن را دوست نمیدارید.مثل شماو دنیا چون گروهی همسفر است که به راهی میروند،وتا در نگرند آنرا می سپرند.ویا قصد رسیدن به نشانی کرده اند،وگویی بدان رسیده اند. چه کوتاه است فرصت کسی که تازد تا راهی که در پیش دارد به سر رسد؛پس در عزت وناز دنیا بر یکدیگر پیش دستی مکنید؛وبه آرایش وآسایش آن شادمان نشوید واز زیان وسختی آن نا شکیبا نباشید.که عزت و نازش پایان یافتنی است،وآرایش و آسایش آن سپری شدنیو زیان و سختی آن تمام شدنی؛و هر مدتی از آن سرآمدنی و هر زنده آن مردنی.

آیا نشانه ها که از گذشتگان به جای مانده شما را از دوستی دنیا باز نمی دارد؟واگر خردمند مرگ پدرانتان که در گذشته اند جای بینایی و پند گرفتن ندارد.نمی بینید گذشتگان شما باز نمی آیند وماندگان نمیپایند!

 

حدیث قدسی

و خدا گفت:همانا نماز آن کسی را قبول می کنم که در برابر شکوه من فروتن باشد روزش را به یلد من شب کند دلش لبریز از ترس من باشد به خاطر من خود را از خواهش ها و تمایلات نفسانی باز دارد و خود را در برابر بندگان بزرگ نشمارد به خاطر من گرسنگان را غذا دهد برهنگان را بپوشاند بلا رسیدگان را یاری رساند و غریب را جای دهد نور چنین شخصی مانند خورشید تابان در آسمان میدرخشد در تاریکی ها به او روشنی ودر نادانی ها به او آگاهی دهم قسم به بزرگی ام او را حفظ میکنم وفرشتگان از او محافظت مینمایند اگر مرا بخواند او را پاسخ میدهم واگر در خواستی داشت باشد او را عطا کنم او در میان مردم مانند فردوس در میان بهشت است.

(حدیث قدسی)

ایات25و26سوره انسان

وَاذکُر اسمَ رَبِکَ بُکرةًواصیلًا

وَ منَ الیلِ فاسجُد لَهُ و سَبّحهُ لیلاً طویلاً

ونام پروردگارت را هر صبح وشام به یاد آور

ودر شبانگاه برای او سجده کن، ومقداری طولانی از شب اورا تسبیح گوی

 

And glorify the name of your Lord morning and evening

And during part of the night adore Himt,and give glory to Him (a)long (part of the )night.

 

کلام مولی علی (ع)

نماز را بر عهده بگیرید ونگاه داشت آن را بپذیریدفوآن را بسیار به جای آرید وبا نماز خود را به خدا نزدیک دارید.که نماز نوشته است بر مومنان وباید گذارده شودبه وقت آن.آیا گوش فرا نمی دهید به پاسخ دوزخیان که چون از آنان پرسیدند چه چیز شما را در آورد در آتش سوزان؟گفتند :نبودیم از نماز گذاران.ونماز گناهان رامیزاداید چنان که برگ را از درخت بزدایند،وگناهان را از گناهکار می گشاید چنانکه بند از کسی بگشایند ،ورسول خدا (ص)نماز را به چشمه آب گرم که بر در سرای مردی بود همانند فرمود که او روزان وشبان پنج بار خود را بدان بشوید دیگر چرکی بر تن وی نخواهد بود.همانا کسانی از مومنان حق آن را شناختند که زیور دنیا از نمازشان به فکر دیگر کار نیفتد و نه آنچه موجب روشنی چشم بود از مال و فرزند.خدای سبحان فرماید:مردانی که باز نمی داردآنان را بازرگانی ونه خرید و فروخت از یاد خدا وبر پا داشتن نماز وپرداخت زکات،ورسول خدا خود را با گذاردن نماز رنجه میفرمود با آنکه مژده بهشت شنیده بود.چون خدای سبحان بدو گفت:وکسان خود رابفرما تا نماز کنند وخود بر آن شکیبا باش،پس کسان خود را امر به نماز میکرد و خود بر گذاردن نماز طاقت می آورد.

 

 

بسم الله الرحمن الرحيم ( أوَ من كان ميتا فأحييناه وجعلنا له نورا يمشي به في الناس كَمَن مثله في الظـُّـلـُمــــــات ليس بخارج منها كذلك زين للكافرين ما كانوا يعملون )  صدق الله العظيم

 لا تنس ذكر الله .. ذكر الله يحيي القلوب الميتة
            اوقات و زمانهایی که دعا در درگاه سبحان مستجاب می شود

1- ليلة القدر.۲- جوف الليل الآخر.۳- ودبر الصلوات المكتوبات.۴- عند النداء للصلوات المكتوبة.۵- عند نزول الغيث.۶- عند زحف الصفوف في سبيل الله.۷- عند شرب ماء زمزم مع النية الصادقة.۸- إذا نام على طهارةٍ ثم استيقظ من الليل ودعا. ۹- بين الأذان والإقامة. ۱۰- ساعةٌ من كلِّ ليلةٍ.۱۱- عند الدعاء بـ "لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين".۱۲- ساعةٌ من يوم الجمعة.۱۳- وأرجح الأقوال فيها أنها آخر ساعةٍ من ساعات العصر يوم الجمعة وقد تكون ساعة الخطبة والصلاة.۱۴- دعاء الناس عقب وفاة الميت.۱۵- الدعاء بعد الثناء على الله والصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في التشهد الأخير.۱۶- عند دعاء الله باسمه العظيم الذي إذا دُعي به أجاب وإذا سئل به أعطى.۱۷- الدعاء في شهر رمضان.۱۸- عند اجتماع المسلمين في مجالس الذكر. ۱۹- في السجود.۲۰- عند الاستيقاظ من النوم ليلاً والدعاء بالمأثور في ذلك.۲۱- دعاء الصائم حتى يفطر.۲۲- دعاء الصائم عند فطره.۲۳- دعاء الإمام العادل.۲۴- دعاء الإمام الولد البار بوالديه.۲۵- الدعاء عقب الوضوء إذا دعا بالمأثور في ذلك.۲۶- عند الدعاء في المصيبة بـ :"إِنا لله وإِنا إِليه راجعون اللهم أجُرني في مصيبتي وأخلف لي خيراً منها".۲۷- الدعاء حالة إقبال القلب على الله واشتداد الإخلاص.۲۸- دعاء المظلوم على من ظلمه.۲۹- الدعاء على الصفا.۳۰- الدعاء على المروة۳۱- الدعاء عند المشعر الحرام.۳۲- دعاء الوالد لولده وعلى ولده۳۳- دعاء المسافر.۳۴- دعاء المضطرِّ۳۵- الدعاء بعد رمي الجمرة الصغرى.۳۶- الدعاء بعد رمي الجمرة الوسطى.۳۷- الدعاء داخل الكعبة ومن صلى داخل الحجر فهو من البيت.۳۸- دعاء المسلم لأخيه المسلم بظهر الغيب.۳۹- دعاء يوم عرفة في عرفة.

حدیث قدسی

وخدا انسان را گفت:همه شما انسان ها در گمراهی هستید به غیر از آن که من هدایتش کنم پس از من هدایت طلبید تا شما را هدایت کنم همه شما نیازمندید به غیر از آن که من توانگرش کنم پس روزی خود را از من بطلبید تا من روزیتان دهم همه شما گناه کارید مگر انکس که من رستگارش کنم پس از من طلب آمرزش کنید تا شما را مورد مغفرت خود قرار دهم هر کس بداند که من در آمرزیدن او توان گرم و از من طلب مغفرت کند او را بی پروا وبدون شرط خواهم بخشید.

حدیث قدسی

بدرود!

بدرود ای بزرگ ترین ماه وای عید دوستان خدا

بدرود ای بهترین ماه با بهترین روزها وساعت ها

بدرود ای برترین ماه ای ماه مبارک ای ماه پر خیروبرکت.

خدایا!

این ماه به حال ما سود مند بود وحالا که هنگام جدایی از آن رسیده جدایی از آن سخت ووداع گفتنش دشواراست.

خدایا!ما اهل این ماهیم وبه برکت این ماه عزیزمان کردی .

خدایا!

عید فطر را بر ما مبارک کن آن را از بهترین روز های زندگی مان قرار ده وناممان را در میان سعادت مندان بنویس واز شمار بر گزیدگان این ماه قرارمان ده.

رمضان

رمضان

کاش می ماندی و نمی رفتی

کاش میماندی

تا دعاهایم را کامل می کردم

پس از تو

احساسی به بزرگی یک کوه

به سبکی کاه

وپاکی دریا دارم

 

آیات 23و24 سوره انسان

 

انّانَحنُ نَزّلنا علیکَ القُران تنزیلاً

فَاصبر لحُکمِ رَبِّکَ و لا تُطع مِنهُم اثماً او کفورًا

 

مسلماً ما قران را بر تو نازل کردیم

پس در (تبلیغ و اجرای)حکم پروردگارت شکیبا باش و از هیچ گنهکار و کافری از آن اطاعت مکن

 

We ourselves have revealed the Quran to you revaling(it)in portions.

Therefore wait patiently for the command of your Lord and obey not from among them a sinner or an ungrateful one.

 

کلام مولی علی (ع)

و بدانید که این قرآن پند گویی است که فریب ندهد،وراهنمایی است که گمراه نکند،وحدیث خوانی است که دروغ نگوید؛وکسی با قرآن ننشست جز که چون برخاست افزون شد یا از وی کاست.:افزونی در رستگاری،وکاهش از کوری ودل بیماری؛وبدانید کسی را که با قرآن است نیاز نباشد،وبی قرآن بی نیاز نباشدس بهبودی خود را از قرآن بخواهید،ودر سختی ها از آن طلب یاری نمایید.پس از خدا بخواهید به وسیلت قرآن،وبدان روی آر ید به دوستی آن.وبه قرآن خیری مخواهید ازآفریدگان،که بندگان روی به خدا نکردندبا وسیلتی مانند قرآن؛وبدانید که قرآن میانجی پذیرفته است،وگویندهای گواهی شده .هر که را روز رستاخیز قرآن میانجی شود،بپذیرند؛وآن را که سعایت کند،گواهیش به زیان او گیرند.

 

اولین معلم انسان خدای رحمان آیاتی را بر اولین آموزه قرآن پیامبر اعظم(ص)نازل فرموده است که قلب ودل آن انسان کامل در پرتو نزول این آیات به بهاری ترین بهار شکوفایی،رشد و معراج رسیده است واین چنین لب به سخن گشود وفرمود:قرآن بهار قلب هاست ودل را زنده میکند.

قرآن کریم خود را شفا و رحمت میداند ورسول الله این بهار شفا دهنده را این چنین معرفی فرموده اند :بر شما باد به ارتباط وانس با قرآن که شفای سود مند وداروی مبارکی بر درد هاست.

پیامبر (ص)فرموده اند:قرآن هدایتی است نجات دهنده از گمراهی وروشنگری است باز دارنده از کوری ونا آگاهی ونگهدارنده از لغزش هاوفروغی است در تاریکی ها.

 

کلام مولی علی (ع)

پس فرو فرستاد بر او قرآن را،نوری که چراغ های آن فرو نمیرد وچراغی که افروختگی اش کاهش نپذیرد ودریایی که ژرفای آن کس نداند وراهی که پیمودنش رهرو را به گمراهی نکشاند.وپرتوی که فروغ آن تیرگی نگیرد ،و بهبودیی که در آن بیم بیماری نباشد.پس قرآن معدن ایمان است ومیانجای آن،وچشمه سار دانش است ودریای آن،وباغستان دادست وآبگیرهای آن،وبنیاد اسلام است.

 

 

هدیه روز

   هدیه روز

گل آفتاب گردان اگر پای بند زمین نبود در غروب نمی ماند

کسی که خود را به نور ماه راضی کند نور خورشید کورش خواهد کرد.

حدیث قدسی

ای محمد

راه وصول به درجه یقین توکل بر خدای عزوجل است ایمان به این که مخلوقات نمی توانند به انسان نفع یا ضرر برسانند ویا مانعی در برابرش باشند این ایمان سبب ناامیدی و دل کندن از مخلوق میشوداگر بندهای چنین باشد کاری برای غیر خدا انجام ندهد جز به کسی امید وار نباشد از کسی غیر او نترسد و به هیچ کس جز خدا چشم طمع نورزد این است معنی توکل وخداوند راچنین بندهای بس است .

 

(حدیث قدسی)

 صحبتهای حاج آقای سرلک در مورد بهشت درقرارشبانه

 بهشت دو تعبیر دارد یکی پاداش عمل است ودیگری تجلی رضای خداو انعکاس لبخند خداست بهشت پاداش انسان نیکوکار است .همه اولیا خدا تمنا رفتن به بهشت را دارند و هر چیزی که آنها را از بهشت دور کنند دوری میکنندبهشت از بشارت های ویژه خدا به بند گان خاصش است .بهشت را ما با نیت ها و کار هامون می سازیم در شب معراج پیامبر از جبرییل پرسید این فرشته ها چرا ایستادهاند؟چبرییل گفت:این ها منتظر مصا لح هستند برای ساختن قصر ومصا لح آنها ذکر بنده های خداست.

کار های ما یک چهره ظاهری دارند ویک چهره ملکوتی که باطن آن کار .ما بهشت را میسازیم اما چون پرده جلو چشم هامون ملکوت را نمیبینیم وقتی مرگ به سراغ ما بیاد باطن اعما لمان را میبینیم غیبت و دروغ باطن آنها آتش جهنم.عا لم برزخ عا لمی که اعمال ما به صورت واقعی نمایان میشود و در آن روز انسان هایی که کار خوب نکردن تمام آرزوشون این که خدایا برم گردون جواب می آید هرگز تو فرصت را از دست دادی دنیا دار عمل .است ما با گناهانمون جهنم میسازیم وبااستغفار ا ون ها را ویران می کنیم فرق امتحان الهی با امتحان های دیگ این که در امتحانی مثل کنکور برگه را بر نمی گردونن که غلط هامون را اصلاح کنیم اما در امتحان الهی به همه اشتباهات امکان پاک شدن را میدن تا لحظه مرگ. در روایت آمده است که بین نماز صبح تا نمازظهر اگر کسی گناه کند ونماز ظهرش رابا حضور قلب بخواند گناه اوپاک میشود ویا اگر کسی لا الله الا الله بگوید بهشت بر او واجب میشود به شرطی که با آتش گناه اون ها رانسوزونیم.

ما حیف که نریم به بهشت.یک عمر زندگی کنیم و نتیجه کارمون خدایی نکرده بهشتی نباشه در روایات آمده است که قیمت بدن ما بهشت است این تنتان را به غیر بهشت نفروشید.

اگر قیمت تن مابهشت قیمت روح چی؟ما را خدا در این عا لم آورده وراهنمایی هم کرده و نهایت کار آدمهایی که به این حرف ها گوش بدن بهشت است درقرآن آمده است که خدا همه شما را به بهشت دعوت کرده است آیاتش را برای شما آشکار کرده شاید متذکر شوید.

در گفتگوی بین خدا وپیامبر در مورد ادم های بهشتی خداوند می فر ماید احمد به عزت و جلالت هیچ بنده ای نیست چهار خصلت را رعایت کند مگر این که خودم او را داخل بهشت کنم1.زبانش را نگه دارد و به یاوه باز نکند مگر به چیزی که معنایی داشت باشد2. قلبش را از وسوسه ها حفظ کند3. متوجه نگاه من باشد 4. اهل پر خوری نباشد

روایت که قبل از سیری از سفره دست بکشید خدا به پیامبر می گه ای کاش می چشیدی شیرینی گرسنگی و سکوت و خلوت وآثاری که دارند پیامبر پرسیدند آثار گرسنگی چیست؟خداگفت:آدمی که شکمباره نیست اهل حکمت و متقرب من است اهل سخن حق گفتن است ای احمد میدانی چه وقتی بنده من به من خیلی نزدیک است ؟ پیامبر گفت شما بفرمایید خدا گفت: وقتی دل گرسنه ای داشته باشدواهل سجده باشد .

وقتی انسان به سجده می رود و می گوید من ذلیلم و تو عزیز ودر سجدست که انسان به خدا نزدیک میشود

اکثر گناهان از زبان ناشی می شود وبه تعبیر روایات زبان یک تکه گوشت کوچک اما گناهان فراوانی ازش سر میزن.

خدا دلش میخواهد که مارا به بهشت ببره حتی تا قبل از مرگ خدا چشم انتظار که بر گردیم وبه او اظهار کنیم که خدایا اشتباه کردیم .خدای کریم در توبه راباز گذاشت شکی در این نیست که رحمت خدا بزرگ.به فرموده مقام معظم رهبری حضرت امام کاری کردن که رسیدن به مرز های عصمت را از افسانه بودن دور کرد.

بهشتی باشید.

هدیه روز

هدیه روز

پشت هر چراغ قرمزی نایست به این هوا که چراغ راهنما ست گاهی وقتها چراغ های قرمز برای بیراهه ها سبز می شوند .

 

این قدر خط دلمون را اشغال نکنیم شاید خدا پشت خط باشه .!

خدایا!

خدایا!من هم آرزوی بهشت را دارم آرزویی که کمی برام دور از دسترس بهشت برام جایی که تو باشی

 

جایی که بتونم به ارامش برسم هیچ دغدغه ای لحظه ها را فقط و فقط با تو بگذرونم خدا من برای رسیدن

 

به بهشت تو هیچ دل خوشی به کارهام ندارم اعمالم تکیه گاه محکمی برام نیست فقط تو میتونی  برام

 

بهشت بسازی با تمام گذشت و رحمتت.

ایات 17 تا 22 سوره انسان

 

ویسقون فیها کاسا کان مزاجها زنجبیلا

ودر انجا از جام هایی سیراب می شوند که لبریز از شراب طهوری است که با زنجبیل امیخته است

And they shall be made to drink therein a cup the admixture of which shall be ginger

.

عینا فیها تسمی سلسبیلا.

از چشمه ای دربهشت که نامش سلسبیل است.

Of a fountain therein which is named Salsabil

 

بهشت از دید گاه امام علی (ع)

پایه هایی فروترو برتر،منزلهایی برخی از برخی بهتر؛نه نعمت ان بریده گردد،ونه باشنده آن از آن جا رخت بربندد.نه آن که در آن جاودان است پیر شود،ونه آن که در آن ساکن است فقیر.

 

اعشی به علی (ع)گفت:من در زمان جاهلیت به خدا و به روز جزا باور قلبی داشتم آن گاه علی (ع)نزد پیامبر(ص)رفت وفرمود:ای رسول خدا !ایشان «قیس اعشی» است که قصیده ای در مدح تو سرود وبا شعر به رسالت گواهی داد.

پیامبر پرسید:چرا بیش از ان نزد من نیامده بود ؟

علی گفت:آمد.اما دو چیز مانع وی شد :یکی اهل قریش ودیگر علاقه او به شراب .آنگاه بر من شفاعت کرد و مرا راهی بهشت نمودند به شرط آنکه هرگز از شراب بهشتی ننوشم.واکنون میتوانم هر چقدرکه دلم بخواهد عسل و شیر تناول کنم .پس،هر کس که در دنیا شراب بنوشد در سرای آخرت از شراب بهشتی محروم خواهد شد.

(برگرفته از کتاب رساله ی الغفران)

 

ویطوف علیهم ولدان مخلدون اذا رایتهم حسبتهم لولوا منثورا

وبر گرد آنها نوجوانانی جاودانی برای پذیرایی می گردند که هر گاه آنها را ببینی گمان میکنی مروارید پراکنده اند.

And round a bout them shall go youths nevere altering in age ,when you see them you will think them to be scattered pearls

 

واذا رایت ثم رایت نعیما و ملکا کبیرا

و هنگامی که آنجا را ببینی نعمتها و ملک عظیمی را میبینی

And when you see there you shall see blessings and a great kingdom

عالیهم ثیاو سندس خضر و استبرق و حلوا اسابر من فضة وسقهم ربهم شرابا طهورا

بر اندام انها لباسهایی است از حریر نازک سبز رنگ و دیبای ضخیم و با دستبندهایی از نقره تزیین شده اند و پروردگارشان شراب طهور به انها می نوشاند.

Ypon them shall be garments of fine green silk and thick silk interwoven with gold and the shall be adorned with bracelets of silver and their Lord shall make them drink a pure drink

 

ان هذا کان لکم جزاء وکان سعیکم مشکورا

این جزای شماست و سعی و تلاش شما مورد قدردانی است

Surely this is a reward for you and your strivimg shall be recompensed

 

ای خدا ما در صف صالحان به رحمتت داخل گردان و در بهشت علیّین،مقام بلند بخش وبه کاسه ی آب گوارا از چشمه سلسبیل سیراب گردان و با حور العین هم صحبت ساز ...واز لباس سندس وپرنیان واز استبرق،جامه بپوشان.

(فرازی از دعاهای شبهای ماه مبارک رمضان)

بهار مهربان

یک نفر میان شب

میرود چه بی صدا

سایه بلند او

هست روی کوچه ها

یک نفر به دوش خود

کیسه ای پر ا غذا

باتمام خستگی

میبرد به خانه ها

همدم شبانه اش

چاه خیس و مهربان

ماه در نگاه او

چشم او به آسمان

مثل ماه نیمه شب

در کنار نخل هاست

گریه می کند ولی

در دلش گل دعاست

شد پرنده ای رها

توی شهرآسمان

آن که نور کعبه بود

آن بهار مهربان

علی تمام قدر این شب قدر سلام بر مردی که اگر نبودیادمان می رفت راه رستگاری از کدام طرف است سلام بر مردی که فقط علی است.

 

شهادت زبان توحید،تندیس عدالت تسلیت باد.

 

تمام کوه ها را به تو می بخشم زینب جان که از آن ها مقاومت وصبوری را بیاموزی تمام چاههایی را که کنده ام به تو می بخشم حسن جان تا تمام حجم غربتت را در آن بباری امکلثومم حواست به مرغابی های خانه ات باشد نکند بی دانه بمانند حسین جان تمام باران ها،رودها،دریاها به دل دریای ات به تو عباسم حسین را به تو می بخشم که همیشه همراه او باشی این قرار آخر مردی است که حی است و زنده وهیچ وقت با هیچ شمشیری از یادها نمی رودقرار آخر امیر عشق و دوستی علی.

 

ایات 12 تا 16 سوره انسان

وجزاهم بما صبروا جنة وحریرا

خداوند دربرابر شکیبایی آنان،بهشت ولباس های حریر بهشتی ر ا به آنان پاداش می دهد

And reward them ,because they were patient ,with

garden and silk

متکئین فیها علی الارائک لا یرون فیها شمسا ولازمهریرا

این در حالی است که برتخت های زیبا تکیه کردهاند نه آفتاب را در آنجا می بینند نه سرما را

Recling therein on raised couches ,they shall find

therein neither the sun nor intense cold .

ودانیة علیهم ظلالها وذللت قطوفها تذلیلا

آسان است.

ودر حالی است که سایه های آن درختان بهشتی بر آنها فرو افتاده،وچیدن میوه هایش بسیار

And close down upon them shall be its shadows ,and

its fruits shall be made near to them ,being easy to

reach

ویطاف علیهم بانیةمن فضةواکواب کانت قواریرا

ودر گرداگردان ظرفهایی از نقره وقدح هایی بلورین می گردانند(مملو از بهترین غذاها

ونوشیدنی ها)

according to a measure

vessels of silvern and goblets which are of gelass

قواریر من فضظ قدروها تقدیرا

ظرفهای بلورینی از نقره که آنها را به اندازه لازم آماده کرده اند.

Glass made of silvern ,they have measured them

And there shall be made to go roua about them

دل نوشت

شب های قدر فرصت طلایی ذکر،ذکر برای پاک شدن،فرشته ها تا سال اینده مشغول براورده کردن دعاهاتن.امشب بال ملائک نوازشگر قلب توست که سبد سبد گل اجابت تقدیمتون کنند.

التماس دعا

خلقت آدم از نگاه علی(ع)

پس پاک خدای  با عظمت،از زمین گونه گون طبیعت خاکی فراهم کرد،از

زمین نرم ناهموار وازشیرین انواز نمکزار.بر آن خاک،آبریخت تا پاک شد

وباتری محبتاش بیامیخت تا چسبناک شد.پس صورتی از آن پدید آورد با اندام

های بایسته،وعضوهای جدا وبه یکدیگر پیوسته.آن رابخشکانید تا یک لخت شد وزمانی اش بداشت تا سخت شد،چنانکه اگر بادی به آن وزید بانگش به گوش می رسید پس از دم خود در آن دمید تا به صورت انسانی گردید:خداوند ذهن ها،که آن ذهنها رابه کارگیردواندیشه ای که تصرف اورابپذیرد.با دست و پایی در خدمت او واعضایی در  اختیار و قدرت او.با دانشی که بدان حق را از باطل جدا کردند داند و مزه ها ورنگها وبوی ها ودیگر چیزها را شناختن تواند.پس از فرشتگان خواست تا آن چه در عهده دارند ادا کنند و عهدی را که پذیرفته اند وفا کنند. سجده او را از بن دندان بپذیرند،خود را خوار واو را بزرگ گیرند وفرمود:

"آدم را سجده کنید ای فرشتگان!فرشتگان به سجده افتادند جز شیطان"که دیده معرفتش از رشک تیره شدوبدبختی براو چیره،خلقت آتش راارجمند شمردوبزرگ مقداروآفریده ی از خاک را پست وخوار،پس خدایش مهلت بخشید که خشم را سزاوار بود وکامل شدن بلا وآزمایش را در خوروبکار،ووفای به وعده را چه کسی کند چون پروردگار!وپروردگار فرمود:همانا تو از وا پس افکندگانی که تا رسیدن رستاخیز بمانی.

داستانی از انفاق و ايثار على عليه السلام

فرزندان على و فاطمه(حسن و حسين)بيمار شدند.به آنها پيشنهاد شد براى بهبودى فرزندانشان نذر كنند.على عليه السلام و فاطمه عليها السلام و فضه در درگاه خدا نذر كردند هنگامى كه بر فرزندانشان آفيت حاصل شد،سه روز روزه بگيرند.خداى سبحان نعمت سلامتى را نصيب آنان كرد.اينك آنان بايد به نذر خود وفا كنند،ليكن چيزى در خانه على يافت نمى‏شود.على سه پيمانه جو براى فراهم آوردن نان قرض مى‏كند.سه روز روزه شروع مى‏شود.يك پيمانه آن روز اول آرد و فاطمه عليها السلام چند گرده نان براى افطار روز اول تهيه مى‏كند.هنگام افطار كه فرا مى‏رسد مسكينى در خانه را مى‏كوبد همه نان‏ها را به وى داده با آب خالص افطار مى‏كنند!روز دوم نيز همانند روز اول بخشى ديگر آرد را براى تهيه افطارى نان تهيه مى‏كنند،و هنگام افطار كه فرا مى‏رسد يتيمى در خانه را مى‏زند.همانند روز اول همه نان‏ها را به يتيم داده با آب خالص افطار مى‏نمايند.و براى روز سوم آماده مى‏شوند روزه بگيرند.در هنگام افطار روز سوم كه همانند روزهاى پيش چند گرده نان تهيه مى‏شود،ناگهان اسيرى‏در خانه على مى‏آيد.و همانند شب‏هاى پيش گرده نان‏ها نصيب وى مى‏شود.افطار هر سه روز روزه با آب خالص سپرى مى‏شود!رخسار اهل بيت از گرسنگى رنجور شده است.رسول الله صلى الله عليه و آله وارد خانه على و فاطمه شده،رخسار رنجور آنان را مشاهده مى‏كند سبب مى‏پرسد فاطمه براى پدر توضيح مى‏دهد.آنگاه ايثار على و فاطمه تجلى مى‏نمايد و غذاى بهشتى نصيب خانواده عترت مى‏گردد.خداى سبحان ستايش از ايثار آنها بخشى از آيات سوره انسان را نازل مى‏نمايد : (2) يوفون بالنذر و يخافون يوما كان شره مستطيرا و يطعمون الطعام على حبه مسكينا و يتيما و اسيرا . (3) «به نذر خود وفا مى‏كنند و از شر و عذاب فراگير روز قيامت در هراسند.طعام را با اين كه خود نياز دارند و محبوب آنهاست در راه خدا به مسكين و يتيم و اسير اطعام مى‏نمايند» .

۲.نور الثقلين،ج 5،ص .470

3.انسان، 8

در خواست از خدا

روز قسمت بود. خدا هستی را قسمت می کرد. خدا گفت: چیزی ازمن
بخواهید. هرچه باشد شما را خواهم داد. سهمتان را از هستی طلب کنید
زیرا که خدا بسیار بخشنده است.وهرکه آمد چیزی خواست.یکی بالی
برای پریدن و دیگری پایی برای دویدن. یکی جثه ای بزرگ خواست و
آن یکی چشمانی تیز. یکی دریا را انتخاب کرد و یکی آسمان را.
در این میان کرمی کوچک جلو آمد و به خدا گفت:من چیززیادی ازاین
هستی نمی خواهم.تنها کمی از خودت،تنها کمی از خودت را به من بده.و
خدا کمی نور به او داد.
نام او کرم شب تاب شد خدا گفت :آن نوری که با خود دارد بزرگ است
حتی اگر به قدر ذره ای باشد. تو حالا همان خورشیدی که گاهی زیر
برگی کوچک پنهان می شوی و رو به دیگران کرد و گفت:کاش
می دانستید که این کرم کوچک بهترین را خواست زیرا که
از خدا جز خدا نباید خواست